| Reactie: | Terug naar forum | [reageer!] |
| Re(5): canada bc | ||
| geplaatst door: hyppo op 02/05/2008 om 22:41 | ||
| Zoals beloofd zou ik nog terugkomen op jouw vraag over vliegvissen in BC. Deze provincie is erg groot en heeft een ongekend aantal rivieren en meren. Jij wil je concentreren op zalm en steelhead en ook daarvoor kan je op veel plaatsen terecht. De mogelijkheden zijn zo enorm, dat het haast niet valt uit te leggen waar je het beste terecht kan. Er zijn 5 pacifische zalmsoorten (chinook, coho, chum, sockeye en pinks) en die zijn allemaal met de vliegenhengel te vangen. Ze trekken in verschillende periodes gedurende het jaar op. Hoe zuidelijker je komt, hoe later in het jaar je ze tegenkomt. Zelf heb ik veel ervaring met het vissen in de Skeena regio. De Skeena is een van de grootste rivieren in BC. Veel van de beroemde rivieren (ondermeer Kispiox, Babine, Bulkley, Morice, Copper) monden uit in de Skeena. Dat maakt de Skeena tot een van de zalmrijkste rivieren ter wereld. De zalmruns beginnen al in maart april en houden aan tot in eind oktober, begin november. Eerst krijg je de chinook en daarna volgen chum, sockeye, pinks en coho. Toptijd in de Skeena, zeker rondom Terrace, zijn de laatste 2 weken van juli en de eerste 2 weken van augustus. Dan kan je al deze zalmsoorten in de rivier verwachten. Maar zekerheid heb je nooit. Runs kunnen wat vroeger of later uitvallen. Vanaf augustus begint ook weer de steelhead op te trekken. In die periode is het meestal fraai weer. En zomervakantie voor de gemiddelde Canadees en Amerikaan. Met als gevolg dat het er tamelijk druk kan zijn. Die drukte neemt natuurlijk in september weer af, maar die maand en ook oktober zijn bij uitstek de maanden voor Coho en Steelhead. Terrace is een prima uitvalsbasis voor het zalmvissen. Je hebt de Skeena aan je voeten en binnen één uur rijden ligt er een scala aan rivieren waar het goed vissen is. Sla er maar eens de kaart op na of speur eens op het internet. Voor het zalm- en steelheadvissen kan je goed uit de voeten met een 8-hengel. Kies je voor chinook, dan mag het een slag zwaarder. Een tweehandige hengel is op de Skeena handiger. Voor de kleinere rivieren voldoet een eenhander. Zorg voor lijnen met verschillende zinksnelheden: van drijvend tot en met teeny 400 en alles wat er tussen in ligt. Over vliegen valt een heel boek vol te schrijven. De topvliegen variëren per jaar. Ook daar moet ik je eigenlijk naar het internet verwijzen, want een opsomming kan ik je niet geven. Door de jaren heen zijn eggsucking leeches wel altijd vangers gebleken voor zowel coho als zalm. In het verleden heb ik regelmatig artikelen over BC gepubliceerd, ondermeer in De Roofvis. Ik denk dat de inhoud daarvan nog steeds geldig is, dus als je die bladen kan opsporen dan vind je daar ook wel de vliegen in. Op de wizard staan er ook een paar. Ik hoop je iets verder geholpen te hebben hiermee. Mocht je meer willen weten dan lees ik het wel. | ||
| Onderwerp | Auteur | Reacties | Datum |
canada bc n | martin | ( 6 ) | 25/03/2008 |
> Re(1): canada bc | hyppo | 28/03/2008 | |
![]() > Re(2): canada bc | martin | 28/03/2008 | |
![]() ![]() > Re(3): canada bc | hyppo | 01/04/2008 | |
![]() ![]() ![]() > Re(4): canada bc | martin | 01/04/2008 | |
![]() ![]() ![]() ![]() > Re(5): canada bc | hyppo | 02/05/2008 | |
> Re(1): canada bc n | wild rose camp on Francois Lake BC, Alle informatie over vissen, staan op onze website www.wildrosecamp.net. Wij doen geheel verzorgde visvakanties. | 07/09/2010 | |